CARI
Carian Lanjut
 
     
 
PERBADANAN
PERPUSTAKAAN AWAM KEDAH
 
     
Sejarah Terusan Wan Muhammad Saman
- Latar Belakang Wan Muhammad Saman
Mula 1-1 Akhir
Latar Belakang

Nama penuh beliau ialah Wan Muhammad Saman bin Wan Ismail. Beliau dilahirkan di Alor Janggus pada tahun 1830-an. Semasa kecil beliau mendapat didikan asas mengenai perkara-perkara agama dan juga diajar mengaji Al-Quran. Di samping itu, beliau juga mahir bertutur Bahasa Siam.

Wan Muhammad Saman juga dikenali sebagai Tokoh Pembangunan Negeri Kedah kerana berjaya mencetuskan idea untuk membina terusan sepanjang 22 batu bermula dari Alor Setar hingga ke Kaki Gunung Jerai. Hasil usaha beliau itu maka bermulalah titik tolak ke arah pembangunan Negeri Kedah terutamanya dalam bidang pertanian sehingga dikenali sebagai "Negeri Jelapang Padi" atau "Jelapang Padi Malaysia". Kedah juga merupakan negeri yang paling banyak mempunyai terusan atau tali air.

Wan Muhammad Saman meninggal dunia pada 14 Disember 1898 dan dikebumikan di Makam DiRaja Langgar. Tempatnya sebagai Perdana Menteri Kedah telah diganti oleh Tengku Abdul Aziz. Dengan kematian Wan Muhammad Saman maka berakhirlah sistem pemerintahan secara tradisional dan bermulalah satu zaman baru bagi Negeri Kedah.

Penghargaan
     
 

Almarhum Duli Yang Maha Mulia Sultan Abdul Hamid Halim Shah Ibni Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah, K.C.M.G.
Sultan dan Yang DiPertua Negeri Kedah
Almarhum diputerakan pada 4-6-1864 - mangkat pada 15-5-1943 (Memerintah Negeri Kedah 1882-1943)

Allahyarham Wan Muhammad Saman
Perdana Menteri Kedah 1870-1898
Meninggal dunia : 14 Disember 1898
 
     
 
 
   
 
 
     
 
     
19 March 2024