CARI
Carian Lanjut
 
     
 
PERBADANAN
PERPUSTAKAAN AWAM KEDAH
 
     
Sejarah Pembinaan Jalan Kereta Api di Kedah
- Pengenalan
Bibliografi
Penghargaan
Pengenalan

Persaingan kuasa-kuasa besar seperti Inggeris dan Perancis di kebanyakan negara Asia Tenggara berlaku begitu hebat pada akhir kurun ke-19. Persaingan ini adalah kerana wujudnya perlumbaan untuk mengaut kekayaan daripada sumber ekonomi yang terdapat di negara-negara Asia termasuk di Tanah Melayu. Kemasukan kuasa-kuasa besar ini telah memberi kesan terhadap penyediaan sistem jaringan perhubungan dan pengangkutan di Tanah Melayu. Oleh itu, bolehlah dikatakan bahawa proses pembinaan jalan kereta api di Kedah adalah semata-mata untuk memenuhi keperluan strategi dan memberi peluang mencari kekayaan bagi saudagar-saudagar yang terlibat dalam aktiviti perdagangan.

Pada 20 Januari 1874, Perjanjian Pangkor telah ditandatangani. Perjanjian ini merupakan titik peralihan yang penting di Tanah Melayu. Ia melambangkan permulaan proses pemerintahan British di negeri-negeri Melayu. Bermula dengan campur tangan untuk menempatkan residen di Selangor, Pahang, Perak dan di Sungai Ujung, Negeri Sembilan lalu membentuk Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (NNMS), British seterusnya berjaya menguasai Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB) yang terdiri daripada Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

Sebelum sistem pengangkutan kereta api diperkenalkan di Kedah, kaedah perhubungan lebih tertumpu kepada penggunaan sungai sebagai jalan perhubungan. Manakala pengangkutan darat tidak efektif disebabkan kurangnya jaringan jalan raya. Oleh itu, Kerajaan Inggeris berpendapat bahawa perlu diwujudkan satu sistem perhubungan dan pengangkutan yang lebih baik bagi menghubungkan Negeri-Negeri Melayu.

 
 
   
 
 
     
 
     
19 March 2024