CARI
Carian Lanjut
 
     
 
PERBADANAN
PERPUSTAKAAN AWAM KEDAH
 
     
Permainan Tradisional
- Jenis Permainan Tradisional
Mula 5-10 Akhir
Congkak

Bukan sepanjang masa cuaca mengizinkan kanak-kanak bermain di laman atau persekitaran yang luas dan terbuka. Pada musim hujan misalnya, mereka terpaksa berperap di rumah. Bagi menghilangkan kebosanan, mereka mencari permainan yang boleh dimainkan di dalam keadaan begitu. Congkak ialah sejenis permainan yang dapat mengisi tujuan tersebut. Congkak biasa, badannya diperbuat daripada kayu yang mudah dialihkan ke mana-mana. Selalunya congkak ini dimainkan di dalam rumah, di anjung atau di serambi.

Terdapat juga congkak yang dibuat di atas tanah. Permainan ini adalah daya kreatif kanak-kanak. Mereka mengorek lubang-lubang yang betul-betul menyerupai congkak biasa di permukaan tanah. Berkenaan buahnya pula, pelbagai bahan digunakan. Antara objek yang biasa digunakan ialah biji asam jawa, buah getah, anak-anak batu atau guli kaca. Pendek kata, asal sahaja objek itu dapat memjayakan hasrat permainan, di kira beres. Apa yang penting bagi kanak-kanak ialah keseronokan bermain bukan keindahan objek itu. Jumlah lubang pada congkak tidak tentu. Ada yang 7, 8, 9, 10 atau 11. tetapi yang paling popular sekali ialah 7 lubang. Jika jumlah lubangnya banyak, tentu sahaja permainannya menelan waktu yang panjang.

Congkak dimainkan oleh dua orang yang duduk bertentangan. Kalau kanak-kanak perempuan, tentunya mereka bertimpuh dengan sopan. Kalau kanak-kanak lelaki, tentunya mereka bersila sahaja.

Tidak perlu sebarang undian untuk mendapatkan hak memulakan permainan. Permainan dijalankan serentak. Siapa lebih cekap, dia boleh bergerak mendahului lawannya. Pemain boleh memulakan permainan dari mana-mana lubang yang dia suka. Jika ada 1, 2, 3, 4, 5, 6 dan 7 lubang misalnya, maka ada tujuh buah dalam setiap lubang. Jadi, jumlah buah yang diperlukan adalah 7x7=49. Maka ambil semua buah dalam lubang yang disukai dan lakukan pergerakkan ikut arah pusingan jam. Semasa bergerak, mesti masukkan satu buah ke dalam setiap lubang yang dilalui dan "lubang ibu" (lubang besar dihujung). Hanya satu lubang ibu sahaja bagi setiap pemain iaitu lubang ibu dihujung, di sebelah kiri pemain sahaja.

Permain congkak perlu berfikir, menyusun strategi dan membuat congakkan. Congkak perlukan kecekapan. Individu yang kerap bermain congkak akan cepat mahir. Tidak hairanlah jika ada yang sanggup menghabiskan berjam-jam untuk berlatih berseorangan mengkaji pergerakan "buah" sehingga formula rahsia untuk menjadi juara tersimpul dalam mindanya. Strategi ini bakal digunakan untuk mengalahkan lawan dalam permainan yang akan datang.

Pergerakkan permainan "mati" apabila buah yang digerakkannya habis dilubang yang kosong. Maknanya buah di dalam lubang itu sudah dijalankan sebelumnya. Jika lubang kosong, tempat pemain "mati" itu pada baris di hadapan si pemain, maka buah dalam lubang yang bertentang dengan lubang kosong itu boleh dirampas oleh si pemain dan dimasukkan ke dalam lubang ibu miliknya.

Di akhir permainan hanya tinggal beberapa biji buah di dalam lubang masing-masing. Pemain-pemain dikehendaki menjalankan buah itu mengikut susunan lubang iaitu bermula dari lubang yang berisi buah yang di kanan sekali hingga di hujung dekat lubang ibu secara serentak menuju ke lubang ibu masing-masing. Sesiapa yang habis dahulu buah di dalam lubangnya, dia dikira kalah.

Penghargaan
     
 

Congkak adalah sejenis permainan yang dimainkan untuk mengisi masa lapang. Permainan ini dimainkan oleh kaum perempuan terutama golongan remaja.
 
     
 
   
 
| Batu Selambut | Laga Biji Getah | Jengkek Kapal Terbang | Tuju Para | Congkak | Sepak Bulu Ayam | Ketuk Pedang | Rebut Tiang | Tuju Pot (Tin) | Toi |
 
 
   
 
 
     
 
     
29 March 2024